Uitvaartverzekeraars Monuta en Delta waarschuwen de klanten voor het in omloop zijn van nepbrieven. In deze brieven worden consumenten om betaling gevraagd voor zogenoemde bemiddelingskosten. Deze brief zou zijn verstuurd volgens het Centraal Incassobureau Justitia en ondertekend zijn met “Afdeling Juridische Incasso CIBJ Nederland Credit Management Services”.
Zowel Monuta als Dela geven op hun sites aan dat deze brieven nep zijn en dat de klant niks hoeft te betalen. Monuta heeft op haar site zelfs een voorbeeld van de brief geplaatst. De klant wordt in de spooknota’s gevraagd om binnen 48 uur € 125 bemiddelingskosten te betalen.
Contact opnemen Fraudehelpdesk voor spooknota’s
Klanten die een dergelijk brief ontvangen is gevraagd om contact op te nemen met de Fraudehelpdesk. Dit kan via de site www.fraudehelpdesk.nl of het telefoonnummer. Natuurlijk kan ook contact opgenomen worden met de klantenservice van de uitvaartverzekeraar.
Administratie in verkeerde handen gevallen
Volgens de Fraudehelpdesk is dit probleem met de nepbrieven het gevolg van het in verkeerde handen vallen van een administratie van een intermediairbedrijf. Deze administratie komt uit de boedel van het failliete intermediairbedrijf Vienalis. Deze gegevens worden nu gebruikt voor het opstellen en versturen van de spooknota’s. In de spooknota staat ook een verwijzing naar een gesloten uitvaartverzekering via Vienalis.
Hopelijk kun de uitvaartverzekeraars hun klanten op tijd bereiken en voorkomen dat onjuiste betalingen worden gedaan. Het gaat toch om veel geld en het zal lastig zijn om geld terug te krijgen als al wel betaald is.
Lees meer over de DELA uitvaartverzekering.
Geef een reactie