Vandaag heeft de DELA Coöperatie in een persbericht aangegeven te stoppen met de samenwerking met de zogenoemde cadeauaanbieders. Dit zijn de assurantiekantoren die consumenten door middel van dure en gewilde cadeaus verleiden tot de aanschaf van een uitvaartverzekering of gerelateerd product. De klant die een beetje op het internet rondkeek zag al snel aanbieders die navigatiesystemen, spelcomputers of wasdrogers aanboden bij het sluiten van de uitvaartverzekering. Belangrijkste reden voor DELA om de samenwerking te stoppen is het feit dat de voorwaarden bij dergelijke aanbieders niet helder en transparant zijn en soms nadelig kunnen uitpakken voor de verzekerde. DELA geeft in haar persbericht duidelijk aan dat deze cadeau aanbieders geen wetten overtreden en volledig legaal handelen. Echter de werkwijze sloot niet aan bij die van DELA. Bij het afsluiten van een uitvaartverzekering met een gratis cadeau gaat het meestal om een langdurig contract. Bij een voortijdige beëindiging van het contract zal de verzekerde nog wel de misgelopen provisie moeten betalen aan de instantie die in de uitvaartverzekering heeft bemiddeld. DELA heeft gesprekken gevoerd met dergelijke cadeauaanbieders maar heeft besloten een duidelijk signaal af te moeten geven. DELA kiest voor kwaliteit en transparantie. Daarbij geeft het aan niet per definitie tegen het belonen van nieuwe en/of loyale klanten te zijn. Maar bij dergelijke beloningsacties zullen de voorwaarden gunstig moeten zijn voor de consument en altijd helder in de voorwaarden. Enkele maanden geleden heeft DELA reeds aangekondigd nog uitsluitend te willen samenwerken met assurantiekantoren die kwalitatieve adviesrelaties met consumenten centraal stellen.
Geef een reactie