DELA presteert het best wanneer consumenten op internet op zoek gaan naar een natura uitvaartverzekering. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die het Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! uitvoerde. Van een overtuigend marktleiderschap kan in deze opvallend verdeelde markt echter niet gesproken worden.
Geen uitblinkers
Volgens WUA!-directeur Klaas Kroezen is er bij uitvaartverzekeringen op internet geen echte uitblinker aan te wijzen. ‘DELA heeft de huidige voorsprong omdat zij het meest is gevonden (57,5%) door de deelnemers. Uiteindelijk wil slechts 10% van hen de verzekering ook daadwerkelijk bij DELA afsluiten. Dit is relatief gezien geen hoge conversie wat geldt voor alle organisaties binnen deze top 19. Kansen voor DELA liggen op onderdelen als eerste indruk en informatiewaarde. Om de markt echt te veroveren, zou zij deze aspecten verder moeten optimaliseren.’
Binnen de Web Performance Scan van WUA!, waarin de beoordeelde websites gemiddeld slechts een 4,5 scoren, is de 6,4 van DELA een redelijke eindwaardering. Centraal Beheer en Yarden scoren nog net een voldoende met respectievelijk een 5,9 en een 5,7. De andere organisaties scoren onvoldoende, waaruit geconcludeerd kan worden dat uitvaartverzekeraars hun online strategie nog eens kritisch onder de loep moeten nemen.
Opvallend
Kwam Independer bij het onderzoek naar autoverzekeringen nog als sterkst naar voren, in dit onderzoek moet de vergelijkingssite genoegen nemen met een zesde plaats. De website laat het met name liggen op punten als vindbaarheid, vertrouwen en informatiewaarde.
Opvallend is dat grote namen als FBTO, Aegon en Univé relatief weinig aandeel hebben in de online uitvaartverzekeringsmarkt. FBTO en Univé scoren net als Independer beduidend slechter in dit onderzoek dan in de Scan naar autoverzekeringen. Univé blijkt aantrekkelijk genoeg voor bezoekers om op door te klikken, maar uiteindelijk kiezen weinig deelnemers daadwerkelijk voor een uitvaartverzekering bij deze aanbieder. ‘De Web Performance Scan is uniek omdat de rapportage ook laat zien waarom deelnemers deze keuzes maken’, aldus Kroezen.
Een grote aanbieder als OHRA laat het liggen op eerste indruk, terwijl Monuta bijvoorbeeld steken laat vallen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Deze organisaties presteren echter wel altijd nog beter dan grote namen als Interpolis en Reaal, die in het geheel niet voorkomen in de top 19.
De Web Performance Scan
Een groep deelnemers krijgt de opdracht om in een gecontroleerde omgeving een uitgebreide natura uitvaartverzekering te zoeken voor een verzekerd bedrag tussen de € 5.000 en € 10.000. Het gehele oriëntatieproces wordt vervolgens in kaart gebracht. De deelnemers geven daarnaast hun oordeel over (deel)aspecten van de verschillende websites waarop ze tijdens hun zoektocht tegenkomen. Zowel het zoekgedrag als de indrukken worden tijdens dit proces vastgelegd. De deelnemers hebben in totaal ruim 260 websites bezocht en beoordeeld.
WUA! gaat de prestaties van aanbieders van uitvaartverzekeringen periodiek onderzoeken. Binnenkort worden de resultaten van de Web Performance Scan voor consumptief krediet bekend gemaakt. Vrij snel daarna zal die voor energieaanbieders volgen.
Zie voor meer details en een complete lijst van de 19 organisaties die het best presteren volgens de Web Performance Scan, de site van Wua! Webperformance
Geef een reactie